با نام و یاد خدا


سلام بر همه

مدیرپارسی بلاگ در «این فید» از وضعیتی سخن گفته که خواه ناخواه، تلخ یا شیرین، واقعیت دنیای وبلاگ نویسی ست. هجمه انواع و اقسام شبکه های اجتماعی پیامدهای خود را نه تنها بر مطبوعات نوشتاری، دیداری ،شنیداری و دیجیتال گذاشته ، بلکه بر هم خانواده خود یعنی شبکه های وبلاگی نیز تأثیر زیادی داشته و کاربران و مخاطبین رو از این فضا به شدت دور کرده است.

 به قول جناب مهندس فخری ( واقعیت اینه که تکنولوژی خیلی وحشیانه و شتابدار داره پیش میره و پا به پا همراهش رفتن واقعا مشکله و گاه نشدنی)

از نظر من در یک نگاه کلی و منصفانه به پارسی بلاگ..می توان گفت این فضا از دو بُعد معنوی و امکانات، در مسیر خود با موفقیت هایی غیرقابل انکار رو به رو بوده است، کسی نمی تونه انکار کننده فضای پاک، با اخلاص و دوستی های ساده اما زیبا در پارسی بلاگ باشه، همدلی و همزبانی بین اعضا پارسی بلاگ در کمتر شبکه اجتماعی با کاربران نامحدود دیده می شود.

اما از بُعد امکانات که جاذبه های خاص خود را در گرایش افراد به این سمت دارد، قطعا نیازمند تغییرات و تحولات بنیادینی هستیم که دوستان به واقع و به درستی به آن اشاراتی داشتند که البته آن چه مهم است برداشتن انگشت متهم اصلی از مدیر پارسی بلاگ است، هرچند ایشان هم در محل اتهام قرار دارند!

در مورد دوستانی که به کرات خواهان رایگان شدن برخی از امکانات پارسی هستند باید گفت که اگر ما چیزی را دوست داریم باید برای حفظش از جان که نه حداقل از مال مایه بگذاریم .. لطفا سر جیب ها را شل تر کنید، چرا که برخی از انتظارات ما نیازمند  بودجه مالی ست.

اما در مورد تغییرات در مجله سردبیری و دبیران ..باید بگم که اساسا تحول و تغییرات مثبت همیشه خوب است چرا که در هر سری، فکری وجود دارد. اما توصیه من به دوستان این است که از دایره انصاف خارج نشده و تهمت و گمانه زنی در مورد همکاران مجله نداشته باشند، کاری که انجام نشده است هیچ گاه خطا ندارد تا وقتی که کاری انجام نداده ایم ..بالای گود بسیار رجرز می خوانیم.

به هر حال به نظر من پیشنهادات دوستان از رایگان کردن برخی امکانات بلاگ گرفته تا تغییر سردبیر و دبیر ( که باز هم برخی غیرمنصفانه به آن تاخته اند)، حفظ و ارتقای مجله پارسی نامه، حضور خود جناب مدیر در پارسی یار و ... نمی تواند جلوی این اسباب کشی افراد از وب ها به سایر شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و .. رو بگیره و به قول مدیر (جاذبه های شبکه و بازی های موبایلی به قدری زیاده که تقریبا همه رو بصورت ناخودآگاه از وب بیرون برده. همه سایتها و سرویسها حتی غولهای بین المللی تاثیر گرفته اند. چیزی نیست که بشه به این راحتی تغییرش داد.)

مگر آنکه دوستان را در خصوص تفاوت های شبکه های اجتماعی به ویژه موبایلی و وبلاگ ها وشبکه های اجتماعی وابسته به آن آگاه سازیم .بنابرگفته کارشناسانِ فضای مجازی تفاوت های این دو به شرح زیر است.

 -1  محتوای شبکه های اجتماعی ماندگار نیست. با یک سواد متوسط استفاده از این شبکه ها، تقریبا پیدا کردن یک مطلب مربوط به چند هفته قبل کاملا  طاقت فرسا و زمان بر است.

  -2    اساسا محتواهای ماندگار و عمیق یا تفکر برانگیز بر روی شبکه های اجتماعی گذاشته نمی شود.

3- ازطرفی مخاطب نیز  معمولا به دنبال یک محتوای ماندگار در یک شبکه اجتماعی نیست زیرا حجم بالای مطالب فرصت تامل و تعمق را بر روی تمام مطالب از او سلب می کند.

  -4    امکانات کامنت گذاری شبکه های اجتماعی بسیار ساده تر از وبلاگ هاست اما ویژگی کامنت ها نیز مشابه مطالب شبکه هاست. ماندگار نبودن و به عبارت دیگر سطحی بودن و لحظه ای بودن کامنت ها از سوی نویسنده و خواننده هر دو پذیرفته شده است.

  -5    دیگرویزگی در مورد کامنت ها آنست که مدت زمان کمتری دیده می شوند زیرا حجم کامنت ها بالاست و به دلیل حجم مطالب در صفحه معمولا کامنت ها به صورت جمع شده در پایین مطلب دیده می شوند.

   -6  از نظر محتوای "شبکه اجتماعی نویسی" به نظر می رسد که موضوعات با زندگی روزمره افراد و احساسات و افکار و تجربه های روزانه شان گره خورده است. هر موضوعی در زندگی روزمره می تواند موضوعی برای نگارش در شبکه اجتماعی باشد.

اما وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی وابسته به آنها

  -1    مطالب یک وبلاگ قابل رجوع، بررسی و استناد است. چنانچه بخشی از افتخارات فضای مجازی در زمینه "انفجار اطلاعات" را باید به تلاش وبلاگ های تخصصی مربوط دانست.

 -2     موضوعات مطرح شده در وبلاگ ها برنامه ریزی شده تر، عمیق تر و ماندگار ترند.

   -3  کامنت ها در وبلاگ ها مدت زمان بیشتری دیده می شوند و قابل تحلیل و بررسی هستند.

 -4    نویسنده یک وبلاگ عمدتا براساس آنچه می نویسد شناخته می شود در حالی که در شبکه های اجتماعی به خاطر ارتباط دوستانه ای که پیش از آن میان افراد وجود دارد لزوما سنجش نظرات افراد براساس انچه می نویسند نیست.

    -5  وبلاگ با ویژگی های خاصی که دارد احساس مالکیت بیشتری در صاحب اش ایجاد می کند. در کنار آن کارکردهایی مانند خودشناسی در وبلاگ بیشتر امکان بروز و ظهور دارد

  -6 کارکرد وبلاگ فراهم کردن فضای عمومی نقد، تفکر و اندیشه است در حالیکه شبکه های اجتماعی حائز عناصری هستند که تسهیم کننده زندگی روزمره فرد (با همه ابعاد ساده و سطحی آن) با دیگر دوستان اوست هر چند که گاهی این کارکردها به هم نزدیک می شوند.

   -7   فعالترین اعضای شکبه های اجتماعی معمولا کسانی هستند که لینک ها، ویدئو و عکس های داغ را به سرعت بر روی شبکه می گذارند اما فعال ترین وبلاگ نویس ها آنهایی هستند که با توجه به حیطه خاص خود تحلیل های بهتر یا نوشته های منسجم تر و عمیق تری ارایه می دهند.

حال باید دید با تمام شرایط موجود در پارسی بلاگ و ویژه تر پارسی یار آیا نمی ارزد که ما بخشی از ساعات روزانه و دنیای ارتباطات مجازی خود را در این شبکه اجتماعی بگذرانیم و آیا آنقدر فرصت ها برای ما کم و شبکه های موبایلی دارای اهمیت و جاذبه هستند که تفاوت های فاحش این دو فضا را نادیده گرفته و آن دو را با هم مقایسه کنیم و به نفع شبکه های موبایلی رای دهیم و یا نامهربانانه در مورد پارسی بلاگ و خدمات مدیر ابراز نظر نماییم .

در پایان کلام هم خطاب به مدیر محترم می گویم که قطعا برخی از خواسته های دوستان چون حضور بیشتر شما در پارسی یار، فراهم کردن شرایط ارزان تر شدن استفاده از امکانات ، برنامه ریزی جهت برگزاری همایش مختص پارسی بلاگی ها را با توجه به تمام جوانب کار در دستور کار خود قرار دهید .


سردبیر مجله پارسی نامه